måndag 19 augusti 2013

EN NY ERA



Imorgon är det dax!
-Siri ska börja dagis...!
En ny era ska ta sin början i familjen Mobergs liv, och som alltid när något är nytt så känns det läskigt och konstigt.
Mest för att man ännu inte vet hur det kommer att bli -vilka för och nackdelar det kommer att bringa med sig osv.

För oss kontrollmänniskor är det alltid jobbigt med nya grejer.
Och just nu är det flera nya saker på en gång!
Orsaken till att Siri ska börja på dagis (ja, jag vet att det heter förskola nu men jag är gammaldags av mig o föredrar att säga dagis som det hette när jag var liten) är ju en annan ny och ännu större förändring i vårat liv, nämligen att vi ska få vårat andra barn!
Jag tror ändå för både min o Siris skull att fördelarna med att gå 15 h/v på dagis kommer att överväga mot nackdelarna.
Dels behöver Siri frisk luft och massor av stimulans under dagen, och hon tycker väldigt mycket om att leka med andra barn. Och för min del tror jag att jag kommer att njuta av lite ensamtid med bebisen, och förhoppningsvis kan det ge mig tillfälle att vila en timme eller två som jag säkerligen kommer att behöva, i synnerhet första månaderna.
Men att lämna sitt barn ENSAM tillsammans med ett gäng främlingar flera timmar i veckan, är det ens FÖRSVARBART???
Jag hoppas att jag efter inskolningen ska känna att dessa främlingar förvandlats till ett gäng goa barn och fröknar som jag fått förtroende för, så att jag inte längre kommer att känna så. Men tills dess och innan jag VET så kommer jag inte kunna låta bli att känna denna klump av oro hela vägen från magen o upp i halsen. Det är som att stå på en klippavsats framför ett stup med ett gummiband runt midjan och ett rytande lejon bakom sig.
Det är bara att hoppa rakt ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar