tisdag 13 januari 2009

DÅLIGT SAMVETE


Tisdag betyder ledig dag för mej.

Idag har jag egentligen bara en sak bokad: Jag ska gå till optikern o få nya glas inslipande i glasögonen, samt beställa endagslinser.

Förutom det har jag bara massa såna där "borden" i bakhuvet -jag borde det, och jag borde det...

Jag tycker det är svår, sånt.
Jag är typen av människa som oftast är väl medveten om allt som borde göras, men istället för att börja med en sak låter allt samlas på hög till ett stort ångestladdat berg av förpliktelser.

Så istället för att faktiskt ta tag i mina trista vardagsgöromål så sitter jag istället o mår dåligt över dem (välkomna in i huvudet på en kvinna med dåligt samvete):

"Disken måste göras, frysen borde frostas ur snart... ucsh -de där skitiga besticklådorna i köket vill jag inte ens tänka på!! Och så måste toan rengöras, ugnen... vilka medel är det man helst ska använda till den?!"

Sen kan man förstås dra det hela längre med alla artiklar man borde läsa och förbereda inför veckans möten, tjänsten som man själv tycker är så bristfällig, och besvikelsen man ofta känner då man suttit ett helt möte utan att svara en enda gång.

Ytterligare en aspekt där man kan känna dåligt samvete är ju en själv -ens egna karaktär, hälsa och form...
Dessa tankar gör sej också ständigt påminda i form av halvdana försök till promenader, vågköp, periodvisa prenumereranden av olika viktklubbar, och en o annan bantningssoppa, som ändå bara åker ner i vasken pga den förfärliga smaken.

Så har jag delat med mej av ett av mina sämre karaktärsdrag.

Jag vet mycket väl att jag mår bäst när jag bara skärper mej och tar i tu med alla saker som gnager på samvetet. Men ändå är man så dum mot sej själv -det är så mycket lättare sagt än gjort...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar