fredag 20 februari 2009

GASTRONOM




Ordet Gastronom fångade min uppmärksamhet för några dagar sen...

Ordet beskrivs i wikipedia på följande sätt:

av grekiskans gastros, "mage", är läran om sambandet mellan mat och kultur. En gastronomisk person, en gastronom, är en person som är intresserad av mat och är expert på ämnet. Själva intresset ligger alltså inte i att äta maten, utan mer i hur maten är tillagad.

Jag såg ett program på tv där en tjej hade detta som yrke, och jag kände mej genast upprymd och tänkte liksom att "Det vore ju något för mej!"

Jag är som sagt väldigt intresserad av mat, och tro det eller ej, inte bara att äta maten, utan skulle gärna lära mej mer om hur den ska tillredas och vad maten har för betydelse i olika kulturer osv...

Matlagningsprogram är bland det bästa jag vet: Jamie Oliver i alla former, "Vad blir det för mat" med den sluskiga halvgalne Per Morberg, "Halv åtta hos mej", eller t o m den arge spottande o svärande Gordon Ramsey går hem hos mej.
Så fort jag hamnar på en kanal med matlagning är jag som fastklistrad vid tv:n.

Ibland tänker man ju att "om jag inte vore frisör, vad skulle jag vara då?" Nu har jag kommit på det: Jag skulle va gastronom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar